E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

HYPERAKTIVNÍ DÍTĚ aneb není pohyb jako pohyb - 6 Tisk Email
Zdravý vývoj
Napsal uživatel PaedDr. Jaroslava Novotná   
Neděle, 18 Říjen 2009 20:02

Učební plán

Přestože je žák s ADHD často velmi inteligentní, rychle ztrácí reálné sebehodnocení, protože zažívá často neúspěch a výsměch. Vidíme-li, že žák při vyučování nestačí běžnému tempu, především proto, že se hyperaktivita často střídá se stavy psychické vyčerpanosti, musíme se zamyslet nad možností individuálního učebního plánu, a to tak, že pro každý předmět tuto eventualitu posoudíme zvlášť.

Sledujeme, aby individuální plán měl velmi přesné regule a řád. Dítě se nemůže během vyučování nechat napospas samo sobě, ale bude mít tak strukturovanou vyučovací hodinu, aby mohlo sledovat výklad, ale bylo i zároveň vedeno k možnosti pracovat individuálně. Př.: tam, kde si nestihne dělat smysluplné poznámky, kterým rozumí /průběžně se o tom přesvědčujeme /, je dobré mít pro něho připravené karty s tématickým okruhem /př. zemědělství v Aténách/, které si může vlepit do sešitu, a které budou čitelné a schématické, s místem na vlastní poznámky nebo ilustraci.

Zkoušení - neznámkovat při průběžném zkoušení, když vidíme, že to žák nezvládá, dáme mu možnost nechat se vyzkoušet individuálně, v nepřítomnosti pošklebujících se spolužáků. Podobně, když vidíme, že nezvládá písemnou úlohu ve stresujícím prostředí třídy plné nervózních žáků, umožnit mu, aby písemku napsal sám, v klidu a třeba s větším časovým limitem. Můžeme mu dát obě příležitosti a potom porovnat, jak se s kterou vypořádal.

Při těžší formě ADHD, zvláště, je-li ve třídě hodně žáků, doporučujeme, aby žák s ADHD pracoval s asistentem, alespoň jeden školní rok /bez ohledu na svůj nebo školní ročník dítěte/ a to zejména s cílem, že asistent "naučí dítě učit se" v podmínkách běžného vyučovacího procesu.

Při opakovacích hodinách je dobré připravit pro žáka s ADHD samostatnou činnost. Když vidíme, že ztrácí zájem nebo pozornost při výkladu, zadat mu úkol, který může řešit sám a v klidu, třeba v poslední lavici, kde se bude cítit v bezpečí. Náročnost zadaných samostatných úkolů nastavit tak, aby se prolínaly různé formy. Př. nakresli mapku a do ní symboly zajímavých objektů /zemědělské plodiny, kulturní nebo místopisné objekty, ap./. Dát mu třídit obrázky - dej stranou ty, které asi nepatří do Afriky. Početní příklady jen tolik, kolik víme, že zvládne. Nikdy nepřetěžovat, ale spíš snadnými a vtipnými úkoly podpořit jeho pozornost a dát možnost k pozitivnímu sebehodnocení.

PaedDr Jaroslava Novotná
Centrum důvěry Maják
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www:kcmajak.cz