HYPERAKTIVNÍ DÍTĚ aneb není pohyb jako pohyb - 5 |
Zdravý vývoj | |||
Napsal uživatel PaedDr. Jaroslava Novotná | |||
Neděle, 18 Říjen 2009 19:55 | |||
Dítě by mělo monitorovat své projevy při vyučování. Nemá smysl psát poznámky, ale samo si může psát do svého deníčku nebo poznámkového sešit, kdy se dopustilo přestupku nebo co bylo naopak pozitivně hodnoceno. Tím získá kontrolu a pochopí, co je s e b e k á z e ň.Nedostatek sebekázně, přijetí řádu a nesystematičnost dítě dezorientují a vždy způsobí, že obtíže spojené s jeho vedením se znásobují. Kázeň a sebekázeň není dril, ale formování osobnosti pro vybudování vlastního řádu, který mu bude vyhovovat, bude pro něj přijatelný a tak pozitivně přispěje k poznání vlastní identity. Kázeň a rozvíjení volních vlastností Pro katdé novorozeně i batole je příznivé, když má co nejpravidelnější program spaní, krmení, hygieny, procházek, hraní si. Tímto programem sice matka poněkud ztrácí svobodu pro své vlastní aktivity, ale dodržování se mnohonásobně vyplatí v pozdějších letech, protože dítě přijme pravidelná schémata do svého podvědomí a bude se samo řídit tím, co se v miminkovském období naučilo. Rodičům pak odpadá stálé "honění" dítěte od televize do postele, od hry k jídlu. Od nejútlejšího dětství - zhruba 3-4 let se dítě s ADHD má aktivně podílet na vytváření svého denního režimu. Stačí nástěnka ve výši očí, na kterou budeme zpočátku jen lepit symboly aktivit dnešního dne. Dítě musí vědět, kdy se chodí spát, kdy jíst, kdy na procházku. Je-li v rodině, nebývá tento program jednoznačně stejný pro každý den, často se musí improvizovat i během dne. Je ale dobré, aby tyto změny dostalo dítě pod kontrolu nejen tím, že mu řekneme kam teď jdeme a co se bude dít. Když je starší, může už se samo podílet na sestavování programu pod kontrolou matky nebo vychovatelky. U těžších forem ADHD je nutné pracovat i s detailním schématem /např. v koupelně obrázky nebo symboly jednotlivých úkonů při večerní hygieně, podle kterých dítě aktivně postupuje/. PaedDr Jaroslava Novotná
|