Ergonomie jedince v závislosti na věku – školní věk. Tisk
Ergonomie
Napsal uživatel MUDr. Jitka Mašková - Švejdová   
Pátek, 31 Červenec 2009 13:37

Ve školním věku by se měla činnost pohybového ústrojí dále zkvalitňovat, ale současně je pohybové ústrojí vystaveno nadbytečnému přetížení. Školní dítě je náhle nepřirozeně zklidněno a je po něm vyžadováno, aby bylo v klidu v poloze sedu. A často školní nábytek neodpovídá potřebám dítěte a tedy i škodí. Děti ani nemívají kolem sebe správné vzory kvalitního pohybu v rodičích a učitelích.

Zhroucený sed je tedy následkem mnoha příčin. Jen několik z nich: pohybové ústrojí dítěte ještě není schopno po delší čas zachovávat klidnou polohu, dítě nesedí na vyhovující židli u vyhovujícího stolu, nikdo ho nevede ke zdravému sedění, od okolí odkoukává špatné pohybové návyky, má nedostatek pohybu po zbytek dne. Některé děti jsou naopak dále přetěžovány nesprávným pohybem – například jsou vedeny k dělání kliků, zvedají příliš těžké předměty, chodí na dlouhé pochody, jezdí na příliš těžkých a velkých kolech apod. Všechny chyby, kterých se dopouštíme na školních dětech, se jim velmi vymstí v dospělém věku.

Náprava je snadná. Dětem je nutné umožnit dostatek přirozeného pohybu a jít jim příkladem ve správném držení svého těla, zde odkazuji na předchozí článek „Chci být mladá a rovná“ v sekci „Zdravý vývoj“. Včas diagnostikovat a léčit odchylky v dynamice pohybu. Podporovat jejich zdravé sebevědomí, držení těla má totiž psychický podtext. Co nejdříve by se mělo začít s nácvikem ergonomického chování, např. při práci s počítačem. Dítě by mělo být u počítače jen několik desítek minut denně. A určitě je důležité zvyknout dítě na pravidelný pohyb – cvičení a vhodné sporty.