HYPERAKTIVNÍ DÍTĚ aneb není pohyb jako pohyb Tisk
Zdravý vývoj
Napsal uživatel PaedDr. Jaroslava Novotná   
Pátek, 14 Srpen 2009 11:43

Hyperaktivita bývá, ale nemusí být, průvodním projevem funkčních změn v mozku, někdy hovožříme o lehké mozkové disfunkci. Čím je způsobena? K nejčetnějším příčinám se bezesporu řadí obtíže při porodu nebo těsně po porodu, poškození organizmu nenarozeného dítěte nemocí matky, léky užívanými v těhotenství, kouření nebo drogy nebo alkohol. Můžou to být i různá traumata, nervozita matky, úzkosti, psychické poruchy během těhotenství a porodu..

Novorozeně může špatně spát, může  mít poruchu sacího reflexu, může být plačtivé. Nic z toho však nemusí platit, někdy se prostě dítě projevuje jako celkově neklidné, abnormálně pohyblivé a nesoustředěné bez toho, že by se výše  popsané příčiny vůbec kdy objevily. Osobně tvrdím, že když máme dítě s hyperaktivitou, měli bychom se více zabývat tím, jak zmírnit její průběh a méně zkoumat - není-li to ovšem zásadně důležité - kdo, kdy a co zavinil.

Chceme-li si ujasnit, jestli naše dítě potřebuje nějaké zvláštní přístupy kvůli tomu, že je neukázněné a divoké, nebo že nespí a je pak strašlivě unavené a protivné , je dobré navštívit  dětského psychologa, který má pro tyto příležitosti užitečnou baterii speciálních testů. Po jejich vyhodnocení by měl rodiče i dítě vést ke zmírnění poruchy, která se odborně označuje zkratkou ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Čím dříve začneme takové přístupy uskutečňovat ve výchově dítěte, tím dříve se nám podaří zvládnout jeho hyperaktivitu a přispět tak k jeho dobré adaptaci na dětský kolektiv, nároky ve výchově a vzdělání i na zátěžové situace, kterým člověk bývá běžně denně vystavován.

Nejčastější projevy hyperaktivity  u předškolních a školních dětí jsou tyto:

- neudrží pozornost
- přechází od jedné aktivity ke druhé, aniž jednu dokončí
- má potíže plnit pokyny, zákazy a příkazy
- občas jakoby neslyší nebo myslí na  něco jiného
- ztrácí často věci nebo je zapomíná dát do tašky
- říká bez rozmyslu co si myslí aniž by to souviselo s kontextem situace
- nedokáže klidně stát nebo sedět /ve frontě, v dopravním prostředku, jít ve dvojici/
- nedovede si potichu hrát nebo musí naopak neustále nesmyslně manipulovat s věcmi
- při manipulaci s předměty bývá nešikovné, zbrklé
- přerušuje vás, stále se něčeho dožaduje
- skáče do řeči, glosuje a komentuje jiné
- udělá všechno, aby upoutalo pozornost
- nedokáže setrvat v klidu na jednom místě

Na co by měli být rodiče připraveni, až dítě začne navštěvovat školu? Na co by mělii být připraveni učitelé? Tak tím se bude zabývat další pokračování již v příštím měsíci.

PaedDr Jaroslava Novotná
Centrum důvěry Maják
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www:kcmajak.cz