Rychleji a dále – cyklistický fenomén Lance Armstrong |
Pohyb | |||
Napsal uživatel Luboš Mašek | |||
Neděle, 05 Duben 2009 20:21 | |||
V sérii článků „Rychleji a dále“ se budeme věnovat velmi rozšířenému dopravnímu prostředku, kterým je jízdní kolo. Seznámíme se s jeho historií, popíšeme si jeho vývojová stadia, zastavíme se u významných cyklistických závodů a seznámíme se s Lance Armstrongem. Když budeme chtít definovat jízdní kolo, nejspíše dojdeme k závěru, že se jedná o jednostopé vozidlo, poháněné silou lidských svalů. Možná namítnete, že jste v cirkuse viděli jezdit na kole i medvěda. Dobře, nazvěme to detailem a položme si raději otázku, kde se vlastně kolo na světě vzalo. V roce 1785 v německém Karlsruhe se dne 29. dubna ve šlechtické rodině Draisů ze Seuerbrunu narodil chlapec, kterému dali jméno Karl Fridrich Ludwig Christian. Byl to nadaný chlapec, vystudoval, stal se lesním inspektorem, ale jeho koníčkem byla mechanika. Přesto, že již dvacet let před jeho narozením byl zkonstruován parní stroj a v roce 1769 byla v Paříži předvedena parním strojem poháněná tříkolka, zřejmě, vzhledem k jeho povolání se k němu tyto novinky nedostaly, protože v roce 1813 zkonstruoval čtyřkolový vozík, poháněný lidskou silou. Vozítko bylo těžkopádné a Karel Drais vymýšlel dále. A tak v roce 1818 světlo světa spatřilo jednoduché jednostopé vozítko, kde „cyklista“ seděl na rámu, ke kterému byly připevněny dvě loukoťová kola, přední řiditelné, držel se řídící páky a odrážel se nohami od vozovky. Přesto, že se tomuto kolu říkalo „laufmaschina“ – běhostroj, postupně se ujalo a z dobových obrázků je patrné, že to byla opravdu móda. Šlapací pedály dostalo kolo až v roce 1861, tj. po jednačtyřiceti letech. Byly pevně spojeny s předním kolem, a aby to jelo, bylo přední kolo zvětšeno. Vysoké kolo potřebovalo k jízdě značnou dávku odvahy i cviku. Jednoduché nebylo nasednout, ale sesednout to byl problém. Proto se hledaly způsoby, jak udělat kolo bezpečné a tak v roce 1885 byl předveden předchůdce dnešních kol, Rover Safery. Neměl ještě brzdy ani volnoběžku, ale byl to pokrok. Dále už to šlo rychle, pan Dunlop dal kolu pneumatiky a pan Bowden brzdy a kolo téměř v dnešní podobě dobylo svět. Jak se kolo vyvíjelo, začaly se organizovat závody. První závody a to ještě na vysokých kolech se jely v roce 1868 ve Francii na trati Paříž - Rouen. Vznikla světová cyklistická federace, o něco později se přetransformovala do Světové cyklistické unie. Cyklistika byla zařazena velmi brzy do olympijského programu. Roku 1903 se koná první ročník Tour de France a v roce 1909 Giro d´Italia. Koncem 19. století se koná první mistrovství v dráhové cyklistice. Dnes je cyklistických závodů a soutěží nespočet. Ale vraťme se k nejstaršímu cyklistickému závodu, kterým je Tour de France. Jak bylo řečeno, jezdí se od roku 1903 s výjimkou světových válek. I tento závod prodělal svůj vývoj, od jeho počátku, kdy se jel nepřetržitě, až do dnešního etapového závodu. I trasa pravidelně prodělává změny a nejezdí se jenom ve Francii. Zajímavé je se podívat na jezdce tohoto závodu. Do roku 2008 je zaevidováno padesát osm vítězů s tím, že někteří zvítězili v tomto závodu více než dvakrát. Připomeneme si je: třikrát zvítězili Philips Thys, Lousion Bobet, Greg LeMond. Čtyřikrát se to nepovedlo nikomu, ale pětkrát zvítězili: Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Bernard Hinault, Miguel Induráin, a naprosto fenomenálně sedmkrát za sebou to byl Lance Armstrong. Tento muž si zaslouží bližší připomenutí.
|