E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

Cestování

Cestování znamená přepravu lidí účastnících se cesty či výletu nebo proces či čas vystihující osobu či objekt v pohybu z jednoho místa na druhé. Cestování je ale hlavně poznávání. Poznáváme jiné krajiny, kultury, získáváme zážitky a na cestách poznáváme hlavně sami sebe.

Výprava do Skandinávie – reportáž, 15. díl Tisk Email
Úterý, 25 Únor 2014 18:53

Den dvacátý osmý

Včera večer jsme zakotvili u domku našich přátel Emmy a Miroslava v Uddevalle. Žijí zde téměř čtyřicet pět let. Za tu dobu již o Švédsku něco vědí. Chodíme a jezdíme po Uddevalle a jejím okolí, hovoříme, hodnotíme.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 14 Tisk Email
Pondělí, 17 Únor 2014 21:16

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 14.

Den dvacátý pátý

Ráno vyjíždíme dál po padesátpětce, která věrně kopíruje Lustrafjorden, což je jedno z ramen Sognefjordenu. U Marifjøry ho opustí a namíří si to do hor k jezeru Hafslovanet, odtud sjede k jednomu z mnoha zálivů Sognefjordenu, aby v Sognalu odbočila na Vadheim. My ale v Sogndalu odbočíme na Riksvei 5 (něco jako centrální silnice) k trajektu přes Ärdalsfjorden, také jedno rameno Sognefjordenu, kde se chceme připojit na E16 ve směru na Oslo.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 13. Tisk Email
Neděle, 09 Únor 2014 20:34

Předchozí díl převážně zaznamenával pamětihodnosti a další zajímavosti z horské osady Lomu.

Den dvacátý čtvrtý

Dnes ráno, tj. 22.7.2013 skládáme, chceme využít krásného počasí, které předpověď slibuje po dobu dalších tří dnů, a proniknout hlouběji do Jotunheimského pohoří. Zamířili jsme po silnici č. 55 napříč pohořím Jotunheim a Ottadalen, směrem na Sogndal. Asi po 15 km, u místa s názvem Røisheim Hottel je odbočka do hor – Visdalsvegen. Informační tabule nás upozorňuje, že cesta nebude zadarmo a limituje velikost vozidel, která se mohou po cestě vydat. Asi po třech kilometrech je jasné, proč je tomu tak. Silnička se zužuje na 3 až 3,5 m šířky, asfalt přechází v šotolinový povrch a strmě v serpentinách stoupá. Místy jsou zřízena vyhýbací místa. Silnice kopíruje kaňon, který za věky vymlela řeka tekoucí z hor, tak díky tomu máme po levé ruce skalní stěnu a po pravé ruce sráz dolů do řeky, který místy nabývá hrozivých rozměrů. Řeka dole je jedna zdivočelá peřej a Jitka na pravé sedačce odvrací hlavu a nechce se tam dívat. Auto se drápe nahoru a máme jediné přání - nikoho nepotkat. Vzápětí vidíme, že přání nebude vyplněno. Dolů sjíždí offroad, jeho řidič se tiskne ke stěně a tak po ho hraně silnice pomalu míjíme. Stoupání se postupně mírní a silnice také vždy nevede po hraně kaňonu, ale vzdaluje se od něho na několik metrů, které stavitelům silnice umožnilo ji udělat o něco širší. Ale ani to nestačilo. Za jednou ze zatáček se na nás sunul autobus, který podle informačních tabulí dole, zde neměl vůbec co dělat. Nezbývá, než dvě stě metrů couvat na nejbližší výhybku. Po několika kilometrech už jsou i na pravé straně cesty sem tam stromy a silnice je přehlednější.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 11. Tisk Email
Pondělí, 20 Leden 2014 08:13

V minulé části jsme v ošklivém počasí skončili v kempu Yttervik.

Den dvacátý

Ráno vyrážíme směrem k Trondheimu, ale je to ještě daleko. Je pořád deštivé a větrné počasí. Silnice E6 vede podél Ranfjordenu a pak odbočuje do vnitrozemí k pohoří Korfjelet. Dříve se jezdilo přes něj, ale od roku 2004 je otevřen pod tímto pohořím tunel podobného jména – Korgfjelltunelen – v délce 8 533 m a na E6 je tunelem nejdelším.  Za pohořím cesta pokračuje podél několika jezer, která spojuje řeka Hattelva, u které jsme zastavili.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 9 Tisk Email
Neděle, 15 Prosinec 2013 21:32

V minulé části jsme skončili putování po Lofotech v Sildpollnec kempu na Austvagoye, kde jsme se rozhodli Lofoty opustit.

Den sedmnáctý

Celou noc pršelo, ale ráno počasí dostalo na chvíli rozum. Provedeme úklid auta a vyrážíme do Narviku. Chceme jet po souši, neradi necháváme psíky samotné v autě při přepravě trajektem na větší vzdálenost. Cesta po Lofotech a Vesterálech je zajímavá a příroda neskutečně krásná. Je na co se dívat i když není počasí.

Z kempu vyjedeme opět na E10, ale vracíme se k Vesterálům. První zajímavostí je Sløverfjordtunnelen, podmořský tunel, kterým projedete na Hinnøyu, poté následuje most Raftsundbrua a hned Raftsundtunnelen, Vesternstraumenbru, Sørdaltunnelen a pořád napříč Hinnøyou až na most Tjeldsundbru, po kterém přejedeme na pevninu. Pokračujeme až k městu Bjerkvik, kde se E10 a E6 spojují v jednu komunikaci, ale jen na krátko. Po několika kilometrech silnice E10 odbočuje do hor směrem do Švédska (odtud jsme před několika dny přijeli) a my nyní jedeme podél moře po E6 do Narviku. Ještě po mostě Rombaksbrua překonáme Oftofjorden a podél jeho druhého břehu a několika kilometrech máme Narvik před sebou.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 12. Tisk Email
Pondělí, 03 Únor 2014 22:00

V minulém dílu jsme dorazili do kempu Nissegärden u Lomu, kde jsme se rozhodli pobýt déle než jednu noc.

Souřadnice Lomu:  61 ° 48'39 "N 8 ° 38'21" E

Den dvacátý třetí

Dnešní den je dnem odpočinku od cestování, a tak chceme lépe poznat městečko Lom v podhůří Jotunheimských velehor Norska. Za pamětihodnostmi obce Lomu vyrážíme hned po snídani.

Nejdříve ale obecné údaje: Lom trvale obývá asi 900 obyvatel a v celé spádové oblasti, která je rozsáhlá, uvádí se rozloha cca 2000 km2, jich žije asi 2500. Z našeho hlediska není  Lom městem, ale vesnicí. O Lomu se uvádí, že je vstupní branou do Jotunheimských hor, ale sám o sobě se nachází pouze v nadmořské výšce 382 m.

K tomu je ještě nutné dodat, že Jotunheimský národní park není jediný v bezprostřední blízkosti Lomu, ale jsou zde ještě další dva národní parky, a to Reinheimenský a Brehaimenský.

Kemping ve kterém nyní jsme, je od centra městečka vzdálen 2,5 km. Pěšky je to pěkná procházka, kousek se jde po silnici, ale pak je cesta vedena lesem, ze kterého vyjdete na mírném návrší, odkud je nádherný pohled na údolí řeky.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 10 Tisk Email
Úterý, 07 Leden 2014 20:47

V minulé části jsme v odpoledních hodinách dorazili doTømmerneset campingu, odkud dnes budeme pokračovat.

Den osmnáctý

Neprší, tak využíváme možnosti posnídat u jezera Kjerringvatnet, na jehož břehu se kempink rozkládá. Snídáme a pozorujeme stékající vodu v celých plochách po skaliscích, což přisuzujeme celonočnímu dešti a nějaké zásobárně vody tam nahoře.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 8 Tisk Email
Čtvrtek, 12 Prosinec 2013 22:55

V minulé části jsme se seznámili s muzejní částí osady Ᾰ na Moskenøye, která je posledním ostrovem Lofot, dostupným po silnici.

Den šestnáctý

Ráno nevěříme vlastním očím. Krásně svítí sluníčko a po obloze se potulují sem tam mraky. Spěcháme do historické pekárny, která vyrábí pečivo původními technologiemi. Krásně to tam voní, pekaři pracují a hlavně mají také napečeno.