E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

Cestování

Cestování znamená přepravu lidí účastnících se cesty či výletu nebo proces či čas vystihující osobu či objekt v pohybu z jednoho místa na druhé. Cestování je ale hlavně poznávání. Poznáváme jiné krajiny, kultury, získáváme zážitky a na cestách poznáváme hlavně sami sebe.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 7. Tisk Email
Pátek, 06 Prosinec 2013 07:11

V minulém díle jsme skončili v kempu Sildpollnes a večer si četli o Lofotech.

Den patnáctý

Ráno prší, ale vyrážíme dál po souostroví. Najíždíme zpět na E10 a míříme do Svolvaeru a dál do Leknes. Silnice kopíruje pobřeží ostrova podél jednoho z mnoha zálivů Norského moře, projedeme Børratunnelem  a blížíme se k Svolvӕru. Toto městečko je na ostrově Austvagøy největší hospodářské a kulturní centrum. Místní přístav je jednou z mnoha zastávek pravidelné námořní linky z Bergenu do Kirkenes (Hurtigruta). Nachází se zde také Severonorské umělecké centrum, galerie Dagfinna Bakkeho a centrum Lofoten Nature. V okolí je také několik kempů. V centru města na kruhovém objezdu odbočujeme vpravo a v zápětí míjíme přístaviště trajektů na pevninu do Skutviku a na ostrov Skrova. Po krátké zastávce pokračujeme dál do Kabelvagu a ostrov opouštíme přejezdem mostu Gimsøystraumen bru na ostrov Gimsøya.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 6. Tisk Email
Úterý, 26 Listopad 2013 19:20

V minulé části jsme skončili ve Fjordcampingu poblíž Krákbergetu. Jak už jsem zmiňoval v minulém dílu, byl to kempink, zaměřený hlavně na rybáře. Ale vzpomínám si také na velmi drzé racky, kteří kradli nehlídané pokrmy přímo ze stolu.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 5. Tisk Email
Neděle, 17 Listopad 2013 22:43

V minulé části jsme skončili v kempinku u Harstadu na ostrově Hinnoya.

Den jedenáctý

Vyjíždíme z kempu a krátce navštívíme Harstad. Je to největší město těchto ostrovů a najdete zde vše, co od města očekáváte: luxusní obchody, hotely, restaurace, také památky, přístav. S blízkým okolím má 23 tisíc obyvatel.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 3. Tisk Email
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 19:45

V minulé části jsme skončili v Gullviku, přespali a dnes pokračujeme.

Den šestý

Vzhledem k tomu že Gullivik se nachází na 63. rovnoběžce, v této letní době tam již skoro není noc. Slunce se schovalo kousek pod obzor po 23. hodině a vylezlo zřejmě někdy okolo druhé ranní, protože ve čtyři hodiny již bylo relativně vysoko. Úplná tma nebyla vůbec.

Vstali jsme v 6 hodin a v půl osmé vyjíždíme směrem na město Jokkmokk k polárnímu kruhu ve vnitrozemí, kde máme vytypovaný kempink. Silnice pokračuje 100 km do města Umea, dále Skelleftea, dále Pitea. Tam odbočujeme do vnitrozemí k již zmíněnému městu Jokkmokk. Jedeme lesní oblastí, kde se nadmořská výška pohybuje mezi 29 a 100 m, osad ubývá, průmyslu také, ale přibývá komárů. Na jedné zastávce jsem venčil pejsky a než jsem na sebe stačil nastříkat repelent dostal jsem asi 50 boďanců.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 1. Tisk Email
Pondělí, 07 Říjen 2013 22:03

Po několika letech plánů k tomu konečně došlo. Ráno 29.6.2013 před chalupou ve Smržovce stálo připravené auto Pössl - Roadcamp, se kterým cestu pojedeme. Skončilo období příprav, plánování a velkých nervů, aby něco nezkolabovalo.

Plán byl takový, že přes Německo, Dánsko a Švédsko navštívíme Laponsko, které zahrnuje oblast od polárního kruhu severně přes Norsko, Švédsko, Finsko a Rusko, následně přejedeme do Norska, kde navštívíme Vesterály a Lofoty.

Odtud budeme pokračovat do Narviku a dále Norskem na jih. Tam navštívíme průliv Saltstraumen, který slibuje podívanou na dravé přílivové a odlivové proudy. Dále cestou na jih směrem k Oslu chceme zastavit v Jotunhaimském národním parku, který je rozložen v nejvyšších norských horách. Pak už zbývá Oslo, vrátíme se do Švédska, kde v Uddevalle a Lysekilu navštívíme své přátele. Odtud již je jenom cesta domů.

Výprava do Skandinávie – reportáž, díl 4. Tisk Email
Čtvrtek, 31 Říjen 2013 22:26

V minulé části jsme skončili v Björklidenu, ale než pojedeme dál, popíšeme si jezero Torneträsk.

Nachází se v kraji Norrbotten v Laponsku na severu Švédska. Jezero bylo dotvořeno vnitrozemským úbočním ledovcem v tektonické kotlině. Má rozlohu 330 km². Je 70 km dlouhé a maximálně 9 km široké. Dosahuje maximální hloubky 168 m. Leží v nadmořské výšce 342 m. Tak tolik Wikipedie. Z rozhledů a mapy víme, že z okolních kopců směřuje do jezera spousta říček a potoků. Z jezera odtéká řeka do Baltického moře. Jezero má nádherně čistou vodu a skalnaté břehy. Podél jeho jihozápadní části vede silnice E10 a současně také železnice, která končí v Narviku.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 2. Tisk Email
Pátek, 18 Říjen 2013 12:58

V minulém článku jsme skončili v Dánském Blomennslystu.

Den třetí

Tento den máme cílem kempink u města Gränna u jezera Vättren. Kde lze toto místo hledat? Větší město v blízkosti je Jönkepink/Hugsvarna.
Zadáte adresu kempu do GPS a přijedete až k němu. Ale nejprve se vrátíme k zajímavostem z této etapy:
Po odjezdu z pohádkového kempu v Blomennslystu jsme se zařadili opět na dálnici E20 a pokračovali směrem ke Kodani. První velká zajímavost pro nás středoevropany je dálniční most přes Storebeltský průliv. Most přes Velký Belt, je visutý most, překonávající průliv  mezi městy Korsør a Nyborg a spojující tak dva největší dánské ostrovy, Fyn a Sjaelland . Je dlouhý 18 km, byl dokončen v  roce 1998 a zahrnuje čtyřproudou dálnici a dvoukolejnou železniční trať. S rozpětím hlavního pole 1 624 m jde v současnosti o třetí nejdelší visutý most na světě. Mostovka je široká 31 m a hlavní pole má světlou výšku 65 m, takže umožňuje proplout i největším námořním lodím. S výškou pilířů 254 m je nejvyšším mostem Dánska.  Dlužno říci, že za přejezd se platí mýtné a to 235 DKK = 822 Kč.

MATTERHORN Tisk Email
Napsal uživatel Zlatka Popelková
Čtvrtek, 13 Říjen 2011 21:25

Nejhezčí čtyřtisícovka. Horský lev. Hora, která byla navržena jako jeden z nových divů světa. Dosahuje výšky 4478m n. m. Její název je v překladu matte (horská louka) a horn (roh). Letošní léto mi dovolilo strávit několik nezapomenutelných dní v jeho okolí.