E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

Ergonomie jedince v závislosti na věku - předškolní věk Tisk Email
Ergonomie
Napsal uživatel MUDr. Jitka Mašková - Švejdová   
Středa, 27 Květen 2009 09:04

Naše cíle při výchově dítěte se shodují i s cílem oboru ergonomie, a to je zachovat zdravé dítě, zde konkrétně zachovat zdravé pohybové ústrojí. V raném dětství, tzn. od narození až po předškolní věk, by měla naše snaha být zaměřena na to, abychom nepoškodili – rozvoj pohybové soustavy a samotného pohybu. 

Včas je třeba poznat odchylky ve vývoji dítěte a včas je začít léčit. Plošně se u nás již mnoho desítek let vyšetřuje vývoj kyčelních kloubů dříve rentgenovým snímkem, nyní ultrazvukovým vyšetřením. Je třeba ale sledovat dítě celé – a k tomu i má napomoci seriál MUDr. Věry Kleplové /zde v časopise v oddíle Zdravý vývoj/, která je odbornice nejpovolanější.

Mládě v přírodě má dostatečný pohyb a i jeho rodiče, popřípadě celá smečka se mu věnují – hrají si s ním, učí ho pohybu, protože pohyb bude potřebovat i při získávání potravy. A tady bychom se měli poučit a i vlastnímu dítěti dopřát co nejvíce pohybu. Hra je důležitá pro rozvoj návyků pohybu, ale i myšlení.

U předškoláka je již vhodné vytvořit návyk cvičení a i návyk správně vykonávané činnosti, například sedění na židli, techniku používání příborů při jídle – a to jsou již základy ergonomie.

A další zásadou je nepoškodit dítě přílišnými nároky. Každý trénink je účinný, když je zvladatelný. Stane-li se již trénink nezvladatelný, naopak poškodí a zbrzdí další vývoj.