E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

Reportáž: Cesta do Francie a Španělska v dubnu 2014 - díl 1. Tisk Email
Cestování
Napsal uživatel Luboš Mašek
Středa, 10 Září 2014 10:25

Plán: Francie - oblast Provence, Andorra, Pyreneje, Španělsko - provincie Murcia

Účastníci: redaktoři „CESTY“ Jitka a Luboš a jejich pejsci Démona a Montík.

Den první 3.4.2014

Vyrážíme ze Smržovky v 9,20 a ještě míříme do Jablonce do Kauflandu doplnit chybějící zásoby. V 10,06 hodin už míříme na Prahu a dál na Plzeň s cílem v oblasti Karlsruhe (Německo, poblíž francouzských hranic.), kde máme vytypovaný kempink v Albgau. Plán jsme splnili asi okolo 18 hodiny. V Česku jsme asi 20 km před hranicemi tankovali naftu za hříšných 39 Kč/l, ve strachu, že v Německu bude drahá, později jsme se přesvědčili při hranicích s Francií, že tam nafta stála 1,4 EU, což je to samé. Kemping byl slušný a stál 28 EU.

Den druhý

Z kempu odjíždíme v 10 hodin a náš dnešní cíl je oblast Ardache, což je asi 60 km pod Lyonem, kde chceme shlédnout obec Roussillon, a podle GPS nacházíme pěkný kempink Du-bas-Larin, nad městem Serriéres nad Rhónou, asi 10 km od Roussillonu. V kempu je téměř prázdno a personál příjemný a cena taky příjemná 15,60 EU. Za zmínku stojí průjezd Lyonem v dopravní špičce. Daleko horší, než ve špičce v Praze.

Den třetí

Vyjíždíme v 9,00 hodin do Roussillonu, zpět přes Serriéres, kde na chvíli zastavíme.

Most přes Rhónu v Serriéres

alt

Do Roussillonu jedem kvůli okrovým barvám a okrovým dolům a jeho historickému jádru. Jsme zklamáni. Historické jádro, tak jak je v průvodci není. Kolem vršku staré obce je vše obklopené moderním Roussillonem a to vše těsně navazuje na chemičku velkou asi jako Záluží u Litvínova. Později jsme zjistili, že jsme navštívili úplně jiný Roussillon.

Odjíždíme do Orange. Celkem bez potíží a zadarmo zaparkujeme poblíž historického centra. Pejsky necháváme v autě a jdeme za historií. Tato oblast je historicky pod vlivem Římanů a v Orange je to vidět. Navštívíme jedno z nejzachovalejších římských divadel v Evropě, které je stále provozováno a údajně se do něj vejde 30 000 lidí. Opravdu je jak fotbalový stadion. Fouká mistrál a divadlem to silně protahuje.

Vítězný Oblouk a model Theatre Antique v Orange

Vracíme se na parkoviště a odjíždíme do Avignonu. Kempy tam jsou velmi blízko města, místo je i v tom nejbližším, u mostu přes Rhónu. Kemping Bagatele je zaplněn asi z poloviny.

Den čtvrtý

Ráno po snídani vyrážíme do města. Už procházka po mostě přes řeku je fascinující. Máme výhled na starý most, který je jen do poloviny řeky, podle průvodce ho kdysi strhla povodeň.

Historický Avignon

Starý most přes Rhónu, který před staletím zničila povodeň

Parková a dopravní zóna před starým Avignonem

Na druhé straně řeky stojí původní hradby Avignonu s několika vstupními branami. Mezi řekou a hradbami je nyní vybudován komunikační systém, parkoviště, podzemní garáže, a u nábřeží kotví veliké osobní výletní lodě, z nich jedna měří 135 m délky. (Je to na ní napsáno.)

Jednou z bran vcházíme do města a jdeme uličkou podél hradeb. Dojdeme až k nástupu do hradu a na starý most. Spletí uliček skrz malou tržnici se dostáváme na staré Avignonské náměstí, kterému dominuje papežský palác. Přesto že je ještě docela časně, začíná tu být živo.

Středověké náměstí  Rocher des Domes

Je krásné počasí, akorát pořád ještě silně fouká. Harmonikář hraje známé francouzské šansony. Stojí zde připraven vyhlídkový vláček, který jezdí po ulicích a uličkách s línými turisty. Vycházíme po schodišti ke katedrále a na vyhlídkovou terasu před ní. Katedrála není přístupná z důvodů oprav.

Procházíme do papežských zahrad nad katedrálou, kde je již otevřena zahradní kavárna a před ní je slepenec z kamení a malty ve tvaru skály a jeskyně, kde je vodotrysk,  dílo nějakého umělce romantismu, a po schůdkách se na tento novotvar může vylézt a tam je teráska s výhledem na řeku a nový Avignon.

Papežské zahrady

Scházíme ještě do centra Avignonu, kde na náměstí obdivujeme radnici a divadlo. Náměstí je poseto zahrádkami četných restaurací, které očekávají své hosty. Sejdeme ještě na nábřeží, kde kotví hotelové výletní lodě a než se vrátíme do kempu, projdeme se ještě po navigaci řeky k historickému mostu.

Divadlo

Odpoledne odjíždíme do Arlesu, kde najdeme k ubytování dva kilometry od města kempink L´Arlesiene. Po cestě se snažíme najít vesničku, kde každý pěstuje víno a stavíme se ještě na horské prémii Tour de France v Barroux, je tam klášter Chatteau du Barroux.

Chateau  du Barroux

Již otevřený kempink L´Arlesiene je pěkný, ale vrcholí v něm přípravy na hlavní turistickou sezónu. Raritou francouzských kempů je, že nerozlišují sociální zařízení na muže a ženy.  Proto se pánům zcela určitě stane, že stojíce u pisoáru, jim za zády do vedlejší kabinky projde spěchající žena a opačně, ne každá žena stojí o pohled na nějakého hromotluka vypouštějícího svoji cisternu, když vyjde z kabinky.