E-magazín o pohybu, zdravém vývoji, ergonomii, sportu a cestování.

Výprava do Skandinávie - reportáž, díl 2. Tisk Email
Cestování
Napsal uživatel Luboš Mašek   
Pátek, 18 Říjen 2013 12:58

V minulém článku jsme skončili v Dánském Blomennslystu.

Den třetí


Tento den máme cílem kempink u města Gränna u jezera Vättren. Kde lze toto místo hledat? Větší město v blízkosti je Jönkepink/Hugsvarna.
Zadáte adresu kempu do GPS a přijedete až k němu. Ale nejprve se vrátíme k zajímavostem z této etapy:
Po odjezdu z pohádkového kempu v Blomennslystu jsme se zařadili opět na dálnici E20 a pokračovali směrem ke Kodani. První velká zajímavost pro nás středoevropany je dálniční most přes Storebeltský průliv. Most přes Velký Belt, je visutý most, překonávající průliv  mezi městy Korsør a Nyborg a spojující tak dva největší dánské ostrovy, Fyn a Sjaelland . Je dlouhý 18 km, byl dokončen v  roce 1998 a zahrnuje čtyřproudou dálnici a dvoukolejnou železniční trať. S rozpětím hlavního pole 1 624 m jde v současnosti o třetí nejdelší visutý most na světě. Mostovka je široká 31 m a hlavní pole má světlou výšku 65 m, takže umožňuje proplout i největším námořním lodím. S výškou pilířů 254 m je nejvyšším mostem Dánska.  Dlužno říci, že za přejezd se platí mýtné a to 235 DKK = 822 Kč.

Dánsko je jedna rovina. Přejeli jsme ostrov Sjaelland a přiblížili se ke Kodani. E 20 Kodaň objíždí zprava, jedete průmyslovou zónou a náhle máte před sebou tunel, který klesá dolů pod zem, lépe řečeno pod moře. Jedná se o další technickou lahůdku: most přes Öresund. 

Toto dílo spojuje dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Most je druhým největším pevným mostem na světě. Celý přejezd měří 16 km a tvoří ho (z dánské strany): 430 m dlouhý uměle vytvořený poloostrov, tunel měřící přes 3,5 km a vedoucí 10 m pod vodou, 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m dlouhý most zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. Vlastní most je dvoupatrový. Horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním patře jezdí vlaky. V nejvyšším místě je koruna vozovky 57 m nad vodní hladinou. Za průjezd opět zaplatíme a to 47 EUR = 1250 Kč.
Tak konečně ve Švédsku.

První kilometry Švédskem

Přizpůsobíme rychlost místním pravidlům a odpoledne přijíždíme do Gränny a nacházíme kemp.

Vätterledens Camping

Je to pěkný tříhvězdičkový kempink, stojí se na louce, tak jak vám stačí kabel na el. proud. Recepce je u majitelky v kuchyni. Jinak je v kempu všechno vybavení, co kempař potřebuje. Cena pro nás  200 SEK. = 604 Kč/noc.

Je krásně, vaříme večeři a také procházka po okolí. Dnešní etapa měřila 533 km.

Pohled na Vättern

Něco o Vätternu:


Vättern  je jezero na jihu Švédska. Zasahuje na území krajů Västra Götaland, Jönköping, Örebro a Östergötland. Je druhé největší v zemi. Hluboká kotlina jezera je tektonického původu a byla dotvořena ledovci. Má rozlohu 1912 km². Je 129 km dlouhé a maximálně 28 km široké.

V kempu Vettern

Několik poznámek k dopravě. V Německu je hustá síť dálnic, jezdí se bez o mezení rychlosti, když je dálnice staršího typu, je omezení na 130 km/hod.
Častá a vybavená odpočívadla. Dobré značení, časté pumpy. Cena nafty cca 37 Kč/l. Na dálnici se neplatí.
Přejezdem do Dánska narazíte na rychlostní omezení. Maximum na dálnici je 130 km/h, pumpy a odpočívadla jsou méně častá. Značení oproti Německu je méně přehledné,  protože je jinak barevně vyvedeno. Je menší provoz a začíná se jezdit po skandinávsku, tj. více pohodově. Vyskytuje se zde pro nás nová značka a to na přípojných komunikacích k dálnici, Jedná se o souběh dvou komunikací a dáváte přednost přijíždějícímu vozidlu zprava. Vůbec vás to nezdrží, protože přijíždějící vozidlo je rozjeté, maximálně  uberete trochu plyn.
Ve Švédsku zpomalíte. Po čase ale zjistíte, že cestovní průměr máte dobrý, přestože na dálnici jedete převážně 110 km, místy i 120 km, jinak 80 km, ale doprava není tak hustá, silnice jsou dobře značené a v bezvadném stavu.

Den čtvrtý

Od jezera Vättern jedeme do Stockholmu, kde máme představu o ubytování v mezinárodním campu Brödeng Camping AB. Tato etapa byla relativně krátká, pouhých 296 km.  Měli jsme štěstí, že jsme vůbec sehnali místo, protože kempink byl naříznutý k prasknutí. Kemp je to moderní, s kompletním vybavením, do města se lze dostat místní dopravou, nejrychlejší je T-bana (Stockholmské metro), které je 750 m od brány kempu.
Zajímavá možnost poznání se nabízí po vyjití zadními vrátky, dostanete se k vodě a do lesního parku na Brädengveg , kde se dá koupat a sportovat. Cesta kopíruje jeden z průlivů jezera Mälaren. Cena byla příznivá, bez elektrického proudu 270 SEK. (Za proud chtěli 47 SEK). Přepočteno na české koruny = 815 Kč/noc.

Brädenveg podél průlivu Mäleren

Den pátý

Čeká nás dlouhá etapa podél Baltu. Dnes potkáme našeho prvního divokého soba. Jsme zrovna poblíž Skuleskogen national parku. Jitka brzdí: "Koukej sob!" Než vytáhnu foťák, odešel do lesa. Pokračujeme do místa Gullvik, kde je překrásný kempink. Je ale nutné odbočit z dálnice asi 20 km a dostanete se k jednomu z četných zálivů Baltu a tam se nachází kempink Gullviks Havsbad AB (v GPS má souřadnice 63˚20̍ 10.3̍̍̎̎ N a 19˚ 06̍ 58,4̎, a také se najde na mapách Google.) Je komplexně vybavený  i pro delší dovolené s dětmi, nabízí spoustu aktivit, včetně koupání, restauraci. Cena za jednu noc vč. El. proudu je 275 SEK.= 830 Kč/noc. Dnešní etapa = 576 km.

Večer v Gullviku

V dalším pokračování už určitě dojedeme na polární kruh a ještě dále.

Luboš Mašek